söndag, mars 16, 2008

Fundersam.

Varning för långt inlägg. (sport sport sport)


Igår var jag som sagt på Hovet.
jag satt på långsidan, men var hes som på den tiden jag stod i klacken då jag vaknade i morse
varför?
Jo för att sittplats på hovet igår på ngt underbart sätt förvandlades till klack.
jag satt rätt nära mitten, men ändå var jag del av klacken.
Har aldrig hänt mig tidigare.
Och ni som känner mig vet att detta inte var min första match med Djurgården.
Jag var helt frälst då jag kom hem, vinsten var stor del av det. självklart.
men mest var det för att stämningen var som den var.

När jag då vaknar på söndagsmorgonen, hes och lycklig.
Plockar upp datorn för att läsa om vad alla "kunniga" journalister hade att säga om det jag upplevt.
jag kan säga såhär. jag blev besviken.
Många fokuserade endast på ramsorna mot Daniel Fernholm,
dom tog upp kanske 5-10% av klackens (och sittplats) sånger under kvällen.
Nej dom hör inte hemma där. Men, han svek DIF. Det "hör till".

Istället för att hylla klacken (och sittplats) på Hovet, hyllas en annan klack i många tidningar/bloggar.
(Marie på Stockholm City är ett rejält undantag)
Klacken som hyllas är den nere i Göteborg.

Saxar från två av alla sidor.

Slutspelsbloggen skriver såhär.
"Allvarligt, vilket sjukt jäkla drag det var i Frölundaborg igår!! Är
ÖVERLÄGSET den bästa inramningen jag varit på det här slutspelet."

Sportbladet skriver såhär.
"Frölundaborg är förmodligen bäst – i världen!
Nej, jag överdriver inte."

Detta, om en publik.
som fått domaren att bryta matchen. Eftersom SAMMA publik som hyllas i tidningarna idag.
Kastat in snusdosor, flaskor, mynt, PARAPLYN, mm på isen.
Ska en sån publik hyllas ?
En publik som får domaren att ta av spelarna från isen, och lugna publiken.

Jag vill jämföra med en liknande händelse.
Augusti 06.
Allsvenskt derby .
Söderstadion.
Domaren fick avbryta matchen ett flertal tillfällen för att publiken inte kunde låta bli att kasta in saker på plan.
Efter detta, är det häxjakt mot hammarbyfansen, hammarby som klubb får gå in och försvara sig dag ut och dag in i media.
Alla hatar dom. Tycker beteendet är hemskt och det borde spelas utan publik osv.

Jag höll med i allt då.
Idag tycker jag det är konstigt.
jag tycker faktiskt synd om hammarby, som får ta en massa skit från media.
då några nötter kastar in saker på planen.

Det som hände igår, är för mig lika allvarligt.
ingen skadades. ingen träffades. där ligger skillnaden.
Men att hylla en publik som får domaren att blåsa av matchen 10 minuter är idiotiskt.
kvittar vad dom gör resten av kvällen, det beteendet ska inte hyllas.

Vill bara kopiera in vad vår kära # 20 sa efter matchen igår.
Han har arit på arenorna i Svearike och spelat många matcher.
Han vet vad han pratar om.

kopierar från Marie Hallmans intervju med honom från Hockeybloggen.

”Jämför man med alla andras arenor… där är ju som ett skämt. De är så jävla dåliga men nu finns det ju bara en riktig hockeyklack… och det är våran.
Det blir nästan larvigt när man jämför.
Som senast vi var i Linköping… det var ju nästan larvigt hur liten klack de hade,
lika liten som den i dag, ha, ha, ha medan vi har en hel kurva ( i dag).”



PUNKT

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så klockrent skrivet :D

Anna sa...

true story! skillnaden, dåvarande bajen klack och dagens frölundab, är minimal. och bör hanteras på samma sätt, ivf inte nämnas som något positivt.